Thursday, September 13, 2012

Pengalaman bersalin Syahmi..# Part 2

23/8/2011

Sambungannya..dari Part 1

Apakah yg diberitahu oleh doktor kepada aku????

Doctor bagitau  yg aku kene emergency czer !!! WHATT…CZER!?weehh..aku tak ready fizikal n mental utk czer okeh..dlm kepala otak aku cuma pikir nak bersalin normal jer..pleaseee…sambil nangis tak henti henti sampai la asben masuk kat ward..

Doktor cakap yg baby aku dah kekurangan oksigen…so memang kene czer….masa tu jam dah tunjukkan pukul 12 tgh malam…waahh….dah nak masuk next day nyer baby tak kuar2 lagi…air ketuban pun dah kuar kul since 7am 22/9 hb tu..tpi baby tak kuar2 lagi…sakit mcm org giler dah rasanya masa nak tunggu bukaan 10cm tuh…last2 aku kene czer….

Kat kepala otak aku plak dok pikir… mesti asben aku dah balik rumah…sbb aku tak  bersalin2 lagi..ntah pape kan aku ni…pikir bukan2…padahal asben aku kat luar tu dah mcm cacing kepanasan jer dok tggu bini dia kat dalam labour room…..

Bila asben masuk jmpa aku…doctor pon explain la… kat aku apa ntah..aku dgr tak dgr je sbb aku rasa mcm dah lemah giler..dah takde tenaga…asben yg fhm kot doctor ckp apa..sbb apa yg aku nak time tu  ialah jmpa asben aku je…bila doctor tu dah abes ckp..doktor tu suruh nurse tolak aku ke operation room utk disiapkan ..hanya menangis je yg aku mampu buat sambil minta maaf bnyk kali kat asben aku time tu…rasa mcm dah nak mati pon ada biler nak kene siap siap masuk operation room tuu…saat tu sgt sebak okey….aku tgk asben aku pun sedih tgk wife dia ni dlm keadaan mcm tuu….

Sepanjang bila kene tolak ke OT tu…aku dok pegang je tgn asben sambil nangis..siap pesan kat asben yg aku mtk dia tlg bgtau mak abah aku yg aku sygkan dorang..huhu…n mintak maaf bnyk2…halalkan makan minum aku…

Pastu…asben dpt hantar sampai pintu jer..pastu doctor tak kasi masuk…masa tu sayu sgt bila asben cium dahi aku…siap pesan berkali kali kat telinga aku suh sebut kalimah ALLAH selalu..jgn putus2 ..aku ikut ajer arahan asben aku…

Bila dah masuk operation room tu bermula la proses utk aku di operasikan oleh dorang…
Memula dorang transfer aku ke tmpt utk operate tu..wahh…bilik operation dorang baru sehhh…baru siap gamaknya…wahh…seme barang2 baru2 belaka aku tgk dari  mata kasar la kann…then bila dah transfer aku kat atas tu…dorang suruh aku bongkokkan badan….sbb dorang nak masukkan epidural kat tulang belakang aku…jarum tu sempat aku jeling..pehhh..beso tuuu…hadoii…so bila aku bongkokkan badan dan dorang masukkan la ubt tu..terasa la mcm kene gigit cubit sakitnya bila jarum masuk…then selang beberapa minit…terasa kebas dari pinggang ke bawah…dan aku pun baring laa…bajet nak tido terus…sbb aku dah xde tenaga..

Rupa nya belum lagik…dorang suruh aku sedut satu oksigen…sedut dan hembus pelan2 …menda tu utk release kan tension ke apa…aku tak hengat…tapi memang tak boleh tido laaa..fyi,operate ni amek masa kejap jer…sbb asben ckp dia tolak aku masuk OT dlm kul 12.45 tgh mlm cenggitu…

then dgn izin Allah…keluarlah baby boy seberat 3.5kg pada pukul 1.22am..hah..kan kejap je tuu….

masa baby kuar tuh…nurse pun tunjukkan lah kat aku…especially part “angry bird” dia tu…n nurse siap tanya….”Puan nmpk tak jantina apa ni…”..then dgn muka penat n mengantok n khayal..aku pon jawabla…”tahuuu…anak lelaki….”…..

Alhamdulillah..selamat semuanyaa…..setelah selesai…dorang tolak aku ke ward observation…masa dia tolak aku ke ward observation tu…barula aku sedar sikit sbb dah tak sedut oksigen yg dorang soh aku dok sedut tuh….masa tu la aku nmpk wajah kesayangan hamba iaitu en asben ku..siap senyum dia…then terus dia bisik kat telinga aku…”yang…abg dah jmpa baby..baby boy tau..terima kasih lahirkan anak kita..” huhuh…masa tu air mata mengalir lagi..bila incik asben ckp cenggitu…siap dia cium dahi aku lagi…alahaiii….sebak aku bila rewind2 kenangan ni tau uolls…huhu…

bila dorang dah siap2 kan aku…dorang tolak aku ke ward biasa…….masa ni baby takde dgn aku…dan dorang tmptkan aku betul2 dgn tmpt nurse…sbb aku czer kot..entahlah…..seingat aku..aku transfer ke ward biasa dlm kul 4 pagi lebey…coz incik asben pun dah nak balik masa dia dah anta aku kat ward biasa…

tetapi sesuatu yg tak dijangka dlm hidup aku berlakuuu…huwaaaaaa….selang sejam kemudiaan lepas di letakkan di ward biasa..…aku….aku…aku…..jeng jeng jeng….



cont next entri la k….….Part 3….:)

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...