Tuesday, July 3, 2012

sakit gigi geraham !

tllggggggggggg...sakit gigi geraham...!!!
dushhhh....!! mcm kene tumbok rasanya bila denyut sakit tu dtg...
adooii...nak kene buang ke geraham aku neh ekk..

hajat di hati nak buang gigi nih...dah tak tahan rasanya...
leh wat gaduh laki bini jer..
sebabnya...aku malas nak layan bila incik asben bertanya kenapa....sakit mcm mana...itu ini.....
tapi sampai bila nak sakit on off mcm nih...
padahal aku minum air batu boleh kira ....bukan selalu...
tapi tu la..bila sekali minum n minum berulang efek dia mcm ni laa...
sakit ya amaaaaaaaaaatttttttttttttttttttttt...

mlm tadi lepas balik spital tgk pakcik incik asben masuk spital kat HSI
pi tapau ciken foldover balik uma...
kitaorg share je coz dah lewat mlm pon..
bila mkn tu bnyk telan dari mengunyah...
coz takot sakit denyut tu dtg...tpi lepas tu nak kumur mulut memang sengsara laa..

so arini aku plan nak g klinik kempas esok..
tadi aku google ada klinik gigi kat situ...
nak pi check mcm mana keadaan gigi ni...
klu kene cabut ..cabut jela..dari menangong sakit yg berulang ulang..tak tahan dahh

lama da sakitnya gigi ni...tapi dok tgk iklan ubt gigi yg leh cover rasa ngilu tuh..
aku pon pi la cuba..elok kejap je ...
bila minum ais je lagi jadi la mcm nih balik..lalu ke aku nak mcm ni selalu..

tapi selalunya nak pi cabut gigi ni ada appt kan..
hopefully ada appt la..senang aku nak kasi keje settle dulu..

ermm..nak pegi swasta mcm syg sgt duit tu membazir..
kos cabut gigi aka minor operation utk geraham mkn 4-5 ratus hengget tau...
tu yg aku memilih KK je..
ermm..so ke KK la kita yer esok...mlm ni tgk mcm mana..klu sakit sgt..
g klinik biasa amek painkiller dulu...
klu korang nak tau..geraham bawah yg sakit...
yg mentioned " lower impacted wisdom tooth"


punca sakit gigi geraham...

1. Sumbatan makanan berbau busuk
2. Gusi yang meliputi gigi bengkak; demam.
3. Merosakan gigi di depan serta tulang dan gusi sekitarnya
4.Gigi depan menjadi berlubang,sensitif atau sakit
5. Pipi dan leher bengkak,mulut tidak boleh buka luas.
6. Kesakitan mungkin merebak ke leher,telinga,kepala malahan gigi berdekatan.
7. Gigi mungkin melemahkan rahang bawah,lebih mudah pecah apabila pembedahan atau terkena daya kuat.
8. Ketumbuhan tidak normal terjadi, menghakis tulang berdekatan.


sumber : google

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...