Friday, July 15, 2011

Medela harmony ~ breastpump


okey...this entri aku nak share mengenai breastfeeding.....bukan apa.....susu ibu amatlah sekali digalakkan utk diberi kepada bayi yg baru lahir sehingga usia 6 bulan....tpi sebaik2nya ada yg mengatakan bahawa sgtlah bagus klu dpt beri anak kita susu ibu sehingga berusia 2 tahun...dan aku tak terkecuali dari perkara itu dimana....aku adalah pada 27 tahun yg lepas seorang bayi....yg menghisap susu ibunya sehingga berusia 2 tahun.....itu yg diceritakan oleh mak n abah aku ler.....perihal aku masa kecik2 dulu......so memang hasilnya....aku susah nak sakit.....klu tak caya tanya la parents aku.....aku tak pernah merasa kene admit mana2 hospital......deman batuk tu dlm setahun boleh kira la....so alhamdulillah aku kurang sakit.......

ok....berbalik pada citer breastfeed neh......skrg kandungan aku dah berusia 9 bulan....dlm kiraan islam...kiraan mengandung yg sebenar ialah 9 bulan 10 hari...iaitu tinggal lagi 10hari...tpi klu ikot kiraan doktor aku ada lagi 28 hari iaitu bersamaan due aku iaitu 14aug 2011.....kiraan doktor mengatakan bahawa mengandung haruslah 40minggu.....tpi dlm keadaan skrg...ada yg mengandung terlebey masa n juga yg terkurang masa....ikut individu....lain org..lain perihalnya..

aku hanya mampu berdoa pada ALLAH...kerana semuanya yg berlaku adalah atas izinNYA..aku berdoa agar proses kehamilan n kelahiran berjalan dgn lancar dan baek...dimana baby dan aku selamat semuanya....

so biler dah bersalin nti....aku pun dah siap siaga dgn brg2 utk menyusu anak neh....org kata masa berpantang susu bnyk kuar...jadi tak perlu utk beli pump or wat stok ebm....juz direct breastfeed anak jer.....okla......aku agree dgn menda tuh..tpi utk keperluan jugak...aku beli pump n storage milk....pump aku beli awal coz risau susu tak kuar....so haruslah kita pump utk membuat susu itu keluar kannn..........klu tak sian baby tak reti nak hisap.....dahaga plak dia....

utk breast pump.....aku beli yg manual jer.....kerana incik asben tak kasi beli yg pakai electric punyer....katanya bahaya....aku pun cuak jgk ler....betol jgk...watnyer tak sesuai kang tak pakai plak....jadi lepas survey2 n baca2 kat blog n goggle mengenai manual breastpump....medela harmony pilihan aku.....nak beli breast pump ni kene rajin search...aku amek masa 1-2 bulan jgk la nak beli....bukan apa....pump ni ada mcm2 price...menda yg sama..beza dia mahal n murah jer....bukan apa.....ada yg beli rm100 jer pump neh....pastu ada yg beli rm199 jer.....then aku tgk kat website brg baby ada yg jual rm 299....so sgtla berbeza harga yg ada....dan aku plak lmbt g beli...bajet nak beli yg rm100 tuh...tpi kat tmpt tu dah tak jual....then ada tmpt satu lagi neh tgh wat offer rm199....aku ketinggaln seminggu jer...last2 dpt rege member rm 232 utk medela harmony tuh....emmm okla......asalkan tak smpi 300....hehehe....so kat bawah ni rupe breast pump aku.....

Medela Harmony Manual



perasaan still sama.....tak sabar nak pakai pump neh..huuhu......aku dah godek2 isi dalam tu...camner nak tanggalkan seme.....so far okla..dia ada manual instruction....so tunggu dan lihat la yer nti....lepas dah guna nanti aku share experince ku bersama pump neh.....okeh....

rupe nak pump nanti jadi mcm gambar di bawah la yer.....huhu.....

*
*


ok.....biler aku dah start keje nanti.....susu yg di pump akan disimpan di dlm botol simpanan yg aku telah beli secara online.....ada 36 botol semuanya...harap2 cukupla.....rege utk botol tu pun aku survey gaks....so aku dpt kat satu website ni....then aku beli online jer....rege milk storage nih rm 98.00....okla...kan aku dpt 36 botol 5oz punyer.....

di bawah ni ghupenyer milk storage ku ituw.....

bumble bee milk storage

so segala persediaan utk menyusu baby telah aku siapkan....semoga ALLAH permudahkan lah urusan hambamu ni YA ALLAH.....aminn.....


luv 3 of us....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...