Monday, March 28, 2011

my lil 20 weeks...

20 weeks of pregnancy


alhamdulillahhh....syukur kepada Allah my lil one dah menjangkau ke 20 minggu.....sudah 5 bulan....perut pun dah semakin comel...berat pun bertambah...dah kelaratan semakin kurengg...huhu.....but that a precious moment for those are pregnant....:)

dis comin wednesday aku ada appt dgn doc....due tu weight gain aku...pastu kene amek darah 2 times...then kene minum air gula....pergghh.....nasib la yer....tpi takper....itu seme procedure...nak tgk aku ni diabetic atau tak...plus aku nak kene check anemia aku ni....bacaan dah melebihi minima atau belum....hopefully lepas la bacaan hb aku tuh.....a week ni aku dah minum susu u olls......mkn ikan bilis....bayam jer aku belum makan....huhu......

tpi yg best nyer...my sweetheart ada temankan g appt nti....bkn apa....aku risau aku tak leh drive lepas amek darah 2 kali..aku ni cepat pening...due to my high blood yg kurang.....

okla.....dis week my baby is 20 weeks already....so progress my lil one adalah seperti berikut.....

" pertumbuhan bayi dalam kandungan saat ini adalah agak perlahan kerana memberi peluang kepada paru paru dan sistem penghadaman serta imunnya untuk matang...saiz bayi ketika ini ialah kira kira 25cm panjang dan mempunyai berat dalam lingkungan 340gram.....pigmentasi pada kulit si ibu mungkin berlaku dengan lebih ketara tetapi ianya akan hilang selepas bersalin nanti..payu dara kita juga saat ini sedang menghasilkan kolostrum iaitu sejenis bahan cecair keruh (warnanya) yang berfungsi untuk membekalkan semua bahan yang diperlukan oleh bayi kita pada hari pertama selepas lahir....ingat....jangan cube memicit cecair itu...

Selain itu juga kita akan mengalami masalah gusi berdarah dan peningkatan keluaran cecair dari faraj...sendi dan ligamen ligamen badan juga akan menjadi kendur....kita akan kerap merasa saki pada bahagian belakang badan serta ketegangan dibahagian lain.."


waa.....good progress....hopefully semuanya selamat kat dlm perut ni yer sayangg....

btw,papa ada kat kl lagi nih....nti nak g desa pandan dgn papa n meet up wif bankers....we need to settle few things before papa goin back to Jb......

bestnyer tiap2 wikend ada dgn papa...heaven !!! i pray to ALLAH hopefully next year i will be at Jb working there n staying there wif my asben n our little baby....amin.....

luv 3 of us...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...