Friday, June 1, 2012

6 Bulan suda @ JB

Alhamdulillah...genap 6 bulan @ setengah tahun aku bekerja di negeri bernama Johor Bahru @ JB...stay period  maybe lebih ckit la coz aku berpantang sini....:)
apa yg boleh aku cakap kan pengalaman setengah tahun diam tak diam dok Jb neh ialah....ermm..aku bnyk lepaking umah / pergi uma sedara mara n jemputan perkahwinan....

tapi klu dok KL...every wikend asek berjalan je la....pastu after opis hour masih gagah lagi memandu ke tmpt2 yg aku nak pegi tanpa ada rasa penat...itu seme sebab faktor pekerjaan aku yg bnyk outdoor punya xtvt...so bila dah pindah Jb n keje dlm opis je ...boring tu sedikit sebnyk ada...income pun tak leh sbnyk kl la coz aku dah keje indoor...

itu keburukan nyer laah....tapi kebaikkan nya..aku bnyk habiskan masa dgn anak...n suami skrg....tpi  bnyk dgn anak la..coz incik asben kekadang busy dgn xtvt club motor dia..so every wikend dia ada je kesana kesini...jadik tinggallah aku n syahmi lepaking uma,makan, main2 n tido..zzzzzzz...
tapi its nice...dpt tgk progress anak...:) quality time..n dpt tgk tv..kemas umah....

shoping moping tidak lagi menjadi rutin setiap bulan aku..dulu kalau kat kl tiap2 bulan mesti shoping...ataupun lepas keje mesti shoping..or every wikend mesti kene kuar duit..terbeli kasut la..beg la.baju la...huhuhu...now aku kuar shoping bila perlu jer...sama juga dgn brg dapur..aku akan beli apa yg takde jer....bnyk kan perbezaan dia....

yang paling ketara sekali financial kami...

dulu sblm kawen memasing dgn duit sendiri....expenses pun expenses sendiri.....

bila dah kawen still dgn duit masing2...sendiri punya expenses...cuma kekadang bantu sesama sendiri...(masa ni kitaorg tidak menetap serumah lagi..sorang JB sorang KL..sbb tuntutan keje..)

now bila dah duduk sama...dah ada anak....any expenses kene ada list !!!!
masing2 tak boleh belanja ke arah kehendak dah....seme mesti ke arah KEPERLUAN......
priority of course kpd keperluan SYAHMI....

semoga perubahan yg berlaku n penghijrahan ini membawa hikmah n berkat dari ALLAH swt...semoga ALLAH swt permudahkan urusan kami sekeluarga dan umatnya..aku masih berpegang rezeki ada dimana2...yg penting usaha..

Oleh itu jgn la kita takot utk berubah ke arah yg lebih baik...........wallahulam...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...