Monday, September 17, 2012

Oh tidak ...Syahmi demam panas !..

Alhamdulillahh...he's getting better....


Sape yg getting better? hehe...anak bujang saya lerr...Jumaat lepas aku tak dtg keje sbb MC's...
si kecik demam panass hingga cecah 39.8degree panas diaa.....kemain cuak aku laki bini..
but of course aku la yg paling cuak..takott sgt menda yg tak baek terjadi kat Syahmi...+_+

tapi kuasa Allah now dia sehat kembali.....

mlm ari kamis tu aku memang tak tido langsungg.! dok jerlum kepala dia dgn air asam jawa berulang ulang..kering jer aku jerlum lagi sampai la kebah panas kat kepala dia..cpt betul kering...maknanya panas betul kepala dia..

selain tu aku amek kain basah letakkan kat ketiak dia....leher dia...dahi dia...badan belakang dia utk kurangkan panass.....menda tu aku berulang buat dari kul 10pm sampai la kul 4am.......kering je aku terus basahkan kain nyer lagi...

aku dah nekad...if panas tak kurang..aku akan kejut asben then ajak dia pegi hospital terus..tapi tu seme aku rujuk melalui termometer yg ada kat aku ....aku akan amek suhu syahmi selang sejam...

Alhamdulillah...panas beransur ansur kurang n kebah...tapi aku tetap amek langkah berjaga jaga...

pagi tu...dia tido atas peha aku...sebab dia tido sambil "mengempeng"....bila aku tarik je nenen dan letakkan kat tilam dia bantai terjaga balik n melalak mcm kene pukul....so dari nak mengelakkan dia nanges di tgh2 pagi buta..jadi aku layankan je la "ngempeng" dia sampai aku dpt time yg betul2 boleh tarik nenen tu..
bukan apa...sbb pinggang sakit dah...huhuh..

Ubat demam yg ada pon aku dah bagi mlm masa dia tido...so aku rasa ubt tu pon memainkan peranan jgk..di samping mengurangkan suhu panas badan Syahmi tu..
So biler pukul 8am jer aku terus mandikan dia..basahkan kepala dia..pampers dia pon tak berapa padat..maknanya dia tak kencing banyak...
bila dah siap mandi semua...aku ajak asben ke clinic...masa ni dia dah lasak balik..ada sedikit lega kat hati aku bila dia dah lasak...

Bila jmpa doktor...dia kasi tau yg Syahmi demam disebabkan tekak dia merah...mean bengkak la ..
so menda tu yg efek dia demam.....
so otomatiknya Jumaat tu aku dpt MC..then teros aku sms bgtau dorang yg aku tak boleh dtg keje...
Syahmi pon merengek je bila demam.....dugaan paling besar utk aku bila dia demam....sebelum ni dia demam biasa2 jer...klu dikira..ni kali ke 3 dia demam...pertama masa dia dlm pantang...kedua masa dia nak pandai jalan....dlm umur 10 bulan cenggitu..and now dia demam bila dah berumur setahun !...Cabaran sgt okeh bila anak demam panas...dan aku sangat sangat takot...

ada advise yg suruh aku standby ubat bontot bila anak demam...tapi doktor tak galakkan...
sbb katanya tak elok utk baby...
so aku bergantung pada ubt yg doktor kasik n aku ikot petua org2 tua yg bgtau time demam apa yg patot kita sebagai mak bapak ni kene buat...

Antara petuanya...

1. amek asam jawa , ramas dgn air paip...ramas kasi pekat...then taruk air limau nipis..sapukan kat kepala ....ramaskan biar sampai semua rambut kene asam jawa tuh.....

2. amek kain basahkan then letak kat celah ketiak anak..then celah leher...dada belakang..

perkara2 tu kene buat berulang ulang sampai suhu panas dia kurang...if tak kurang..better pegi hospital....

dan tahniah utk Syahmi jgk sbb dia tak pernah takot utk makan ubat ubat dia..seme dia telan jer....tapi kita sbgai mak ayah ni kene ada la skill utk buat anak2 makan ubt..hehe....

takper...sape ada anak tu cube cube la yerr...observe anak anda..sure anda akan tahu cemana nak amek hati anak utk makan ubt tanpa paksa atau pegang mulut tgn dia semua...:)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...