Showing posts with label Breastfeeding. Show all posts
Showing posts with label Breastfeeding. Show all posts

Friday, July 15, 2011

Medela harmony ~ breastpump


okey...this entri aku nak share mengenai breastfeeding.....bukan apa.....susu ibu amatlah sekali digalakkan utk diberi kepada bayi yg baru lahir sehingga usia 6 bulan....tpi sebaik2nya ada yg mengatakan bahawa sgtlah bagus klu dpt beri anak kita susu ibu sehingga berusia 2 tahun...dan aku tak terkecuali dari perkara itu dimana....aku adalah pada 27 tahun yg lepas seorang bayi....yg menghisap susu ibunya sehingga berusia 2 tahun.....itu yg diceritakan oleh mak n abah aku ler.....perihal aku masa kecik2 dulu......so memang hasilnya....aku susah nak sakit.....klu tak caya tanya la parents aku.....aku tak pernah merasa kene admit mana2 hospital......deman batuk tu dlm setahun boleh kira la....so alhamdulillah aku kurang sakit.......

ok....berbalik pada citer breastfeed neh......skrg kandungan aku dah berusia 9 bulan....dlm kiraan islam...kiraan mengandung yg sebenar ialah 9 bulan 10 hari...iaitu tinggal lagi 10hari...tpi klu ikot kiraan doktor aku ada lagi 28 hari iaitu bersamaan due aku iaitu 14aug 2011.....kiraan doktor mengatakan bahawa mengandung haruslah 40minggu.....tpi dlm keadaan skrg...ada yg mengandung terlebey masa n juga yg terkurang masa....ikut individu....lain org..lain perihalnya..

aku hanya mampu berdoa pada ALLAH...kerana semuanya yg berlaku adalah atas izinNYA..aku berdoa agar proses kehamilan n kelahiran berjalan dgn lancar dan baek...dimana baby dan aku selamat semuanya....

so biler dah bersalin nti....aku pun dah siap siaga dgn brg2 utk menyusu anak neh....org kata masa berpantang susu bnyk kuar...jadi tak perlu utk beli pump or wat stok ebm....juz direct breastfeed anak jer.....okla......aku agree dgn menda tuh..tpi utk keperluan jugak...aku beli pump n storage milk....pump aku beli awal coz risau susu tak kuar....so haruslah kita pump utk membuat susu itu keluar kannn..........klu tak sian baby tak reti nak hisap.....dahaga plak dia....

utk breast pump.....aku beli yg manual jer.....kerana incik asben tak kasi beli yg pakai electric punyer....katanya bahaya....aku pun cuak jgk ler....betol jgk...watnyer tak sesuai kang tak pakai plak....jadi lepas survey2 n baca2 kat blog n goggle mengenai manual breastpump....medela harmony pilihan aku.....nak beli breast pump ni kene rajin search...aku amek masa 1-2 bulan jgk la nak beli....bukan apa....pump ni ada mcm2 price...menda yg sama..beza dia mahal n murah jer....bukan apa.....ada yg beli rm100 jer pump neh....pastu ada yg beli rm199 jer.....then aku tgk kat website brg baby ada yg jual rm 299....so sgtla berbeza harga yg ada....dan aku plak lmbt g beli...bajet nak beli yg rm100 tuh...tpi kat tmpt tu dah tak jual....then ada tmpt satu lagi neh tgh wat offer rm199....aku ketinggaln seminggu jer...last2 dpt rege member rm 232 utk medela harmony tuh....emmm okla......asalkan tak smpi 300....hehehe....so kat bawah ni rupe breast pump aku.....

Medela Harmony Manual



perasaan still sama.....tak sabar nak pakai pump neh..huuhu......aku dah godek2 isi dalam tu...camner nak tanggalkan seme.....so far okla..dia ada manual instruction....so tunggu dan lihat la yer nti....lepas dah guna nanti aku share experince ku bersama pump neh.....okeh....

rupe nak pump nanti jadi mcm gambar di bawah la yer.....huhu.....

*
*


ok.....biler aku dah start keje nanti.....susu yg di pump akan disimpan di dlm botol simpanan yg aku telah beli secara online.....ada 36 botol semuanya...harap2 cukupla.....rege utk botol tu pun aku survey gaks....so aku dpt kat satu website ni....then aku beli online jer....rege milk storage nih rm 98.00....okla...kan aku dpt 36 botol 5oz punyer.....

di bawah ni ghupenyer milk storage ku ituw.....

bumble bee milk storage

so segala persediaan utk menyusu baby telah aku siapkan....semoga ALLAH permudahkan lah urusan hambamu ni YA ALLAH.....aminn.....


luv 3 of us....

Thursday, April 21, 2011

Teknik Menyusukan Bayi




Teknik Menyusu Bayi

Today aku survey cara cara untuk menyusu baby...bukan apa...ilmu kene ada sikit selain bnyk bertanya kat org2 berpengalaman..plus aku kene la rajin membaca....sok dah bersalin tau ler serba sikit cara nak menyusu anak......aku dah niat nak menyusu baby semampu yg boley....klu boleh biarlah smpi berusia 2 tahun...mcm aku dolu dolu.....menyusu dgn mak haku sampai umur 2 tahun....tu pasal biler dah beso tak bape suke minum susu.....tpi biler pregnant baru aku usahakan diri utk minum susu......kerana ianya untuk tumbesaran anak kami dlm perut neh......

Teknik Menyusukan Bayi

  1. Kedudukan badan
    • Pastikan anda selesa. bayi perlu diampu dengan baik. Anda boleh duduk bersandar di atas katil dengan kepala bayi di atas lengan atau anda duduk bersandar di atas kerusi
    • Jangan bersandar terlalu jauh daripada bayi anda sehingga susah ia mencapai puting untuk menyusu dan jangan terlalu membonkok sehingga terlalu rapat denan bayi
    • Gunakan bantal, kusyen atau bahan yang lembut untuk bersandar atau merehatkan kaki bagi menyokong anda dan bayi semasa penyusuan
  2. Cara memegang bayi
    • Kepala, tengkuk dan tubuh bayi dalam keadaan selari
    • Muka bayi menghadap payudara, hidung bayi bertentangan puting payudara ibu
    • bayi rapat dengan ibu(perut bertemu perut). Punggung, kepala dan bahu bayi diampu
  3. Cara memegang payudara
    • Cara yang betul adalah Pegangan C iaitu ibu jari di atas puting dan jari lain di bawah puting
    • Cara yang salah adalah Pegangan Gunting iaitu ibu jari dan jari telunjuk di atas puting dan jari lain di bawah puting
Posisi Penyusuan
  1. Posisi mendukung/buai
    • Ibu duduk memangku bayi dengan lengan
    • muka dan kepala bayi menghadap payudara
  1. Posisi mendakap/di sisi
    1. ibu duduk dengan badan bayi disokong sepanjang lengan dan kaki dibalut longgar
    2. ibu memangku bahu bayi dan memegang kepala
    3. pastikan runag mencukupi bagi bayi tanpa membongkokkan kepala ibu ke hadapan untuk menyusukannya
  1. Posisi mendukung bersilang/bersilang buai
    • Bayi dipangku sepanjang lengan dan ibu juga boleh menukar pegangan bayi. Ibu juga boleh mengawal kepalanya
    • Posisi ini sesuai untuk bayi pramatang yang sukar untuk melekap
  1. Posisi baring
    • bayi baring mengiring menghadap ibunya. Seluruh badannya melekap dekat ibu. Posisi ini sesuai untuk ibu yang hendak berehat
Penyusuan pasangan kembar
    • Bayi kembar boleh menyusu pada kedua-dua payudara pada masa serentak
Pelekapan

Cara yang betul menyusukan bayi
  • Sentuh bibir bayi, tunggu mulutnya terbuka luas
  • gerakkan badan bayi ke arah payudara
  • pastikan bayi mengambil lebih kawasan hitam payudara(areola)
  • pastikan bayi melekap dengan betul dan ampu sedikit payudara
Cara pelekapan yang betul
  • mulut bayi terbuka luas
  • dagunya mencecah payudara
  • bibir melekup keluar
  • pipi gelembung
  • payudara nampak penuh dan bulat
  • terdengar nada hisapan - hisap -telan-hisap-telan
Cara pelekapan yang salah
  • dagu bayi jauh
  • tidak banyak areola yang masuk ke dalam mulut bayi
  • dagu tidak menyentuh payudara
  • ibu rasa sakit
  • payudara boleh bengkak dan puting luka


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...