Wednesday, February 27, 2013

Perkembangan 18bulan~~

Salam & Hai..
Semalam halfday sebab checkup si hero kecik...
checkup utk 18bulan punya..so ada cucuk sekali...setahun setengah dah bujang aku neh..
Alhamdulilahhh si hero tak nangiss...siap upah air kotak soya lagik...heheh...dan yg wat aku terkejut ialah berat dia naek 2kg ! so total 13kg pada usia 18bulan..
perghhh...patotla aku rasa berat sgt lately bila dokong dia..rupenyer berat bertambah sudeyyy...
arghhhh fenggsannnnn ..........

sekarang ni Syahmi memang tengah lasak...happy sbb dia aktif...tandanya sehat !
kalau dia demam..melepek je la kat bantal  tido n..baring..tpi itu kire ok lagi...
ada yg dia asek nak melekap kat badan jer mintak dukung acaner tuhh...???
fenggsannn wehhh...tapi bila dia demam.layan je laa..

seronok dgn pe'el dia skrg...dah pandai sebut Ayah, Mama, Kakak dgn clear sekali..
mana reti sebut kakak tu pon aku tak tahu laa...
maybe kat taska kot..sbb kat situ kan ada kakak yg atas dari baya dia...
pastu dia suke sebut "nyah..nyah.." maksudnya "nah"...sbb bila dah abes isap botol..botolnya dia kasi kat kita balik.tu yg dtg bunyinya "nyah"...nasib baek dia bagi...klu tak kene dengan mood dia..di campak nyer botol tu kemana mana arah  lepas menyusu...payah nak mencari nanti...

pastu bila nak susu....dia tarik aku ke dapur..sambil tunjuk kat meja or kat tmpt keringkan pinggan mangkuk...n bercakap " nyak nyak"..maksudnya " nak"...
alahaii...pelat pulak ko sebut lah anakk..so aku buat buat la amek botol yg dah dibasuh then buat buat tunjuk kat dia sambil bercakap.."Syahmi nak ni eaaa.." for sure dia akan reply dgn senyuman sambil gelak terkekek kekek...alahahiii..gugur jantung mama tgk awak gelak la Syahmi..comel !!!

pastu bila dia berak...tau tau dah siap siap dok kat tangga....sebab bila dah berak..
aku selalu cakap..."Syahmi berak ea...dah g naek atas basuh..bau busuk laaa..." so tu yg pantang berak je dia dah memanjat kat tangga...siap nak lumba dgn aku tu naek tangga...tapi cara dia naek tangga guna kaki n tangan laa..hehehhe....
progress lain yg aku pasan..dia suke joget..pantang dgr lagu yg catchy sikit....dah angkat tangan siap2 nak joget...kekadang takde lagu pon joget...pening lak tetibe aku tgkk...
pastu bila  iklan kat TV dah mula layann...iklan susu je laa tarik perhatian dia..yg ada gambar budak2 baya dia tuh...takpon gambar baby..
astro oasis kul 6 lebih tu pon dia layan..ada zikir before azan maghrib tu kan..sbb dari kecil dah bukak zikir2 tuh..sbb dulu kan MIL yg jaga bfore anta nursery..
so MIL ni suke layan astro oasis or menda2 yg berkaitan ilmu agama...
so Syahmi ni dah biasa dengar laa..so dia akan perati depan TV sambil berdiri...aku risau rabun je la anak aku neh...-______-

lagi satu telatah yg aku tak tahan  bila dia lari....ko jgnla kejarr dia...bersungguh dia lari nak selamatkan diri atau nak larikan sesuatu menda yg dia pegang orang nak amek balik...
terkedek kedek anak aku lari..hahahhahaha...memang bab dia lari tu wat aku tergelak besarr....
sbb bontot dia bergoyang goyangg dgn pampers...muahahhaa...bontot ikot mama neh...keh keh keh...

lain lain perkembangan aku nengok dia suke dgn "bird"..& " cat "...
sbb 2 binatang tu je yg lalu depan dia...bila dia dok dpn rumah
semut n lipas tu ada laa..sesekali anjing..lalu depan perumahan kitaorg...
tapi lipas dan semut ni tak lama hidup sbb dah kene bunuh dgn aku lerr...
gilerrrr ko nak kasi binatang tu hidup...memanggg taakkkkkk laaa....
geleman aku dengor nama lipas neh..
pantang nmpk lipas..memang mati kat tgn aku laaaaa....


pastu bila dah kene bunuh aku amek la penyodok n penyapu kasi sapu...
ehhh ehhh si kecik ni pon..dia pon skrg pantang nmpk semut kat lantai sebok nak sapu jugakkkk..
alahaii anak...anakku cerminkuu....rajin bebenor nak nolonggg....

anak ni memang la penghibur hati...hilang penat bila balik keje nengok dia.....
InsyALLAH akan kami jaga dia dgn baek dan penuhkan dia dgn ilmu di dunia dan diakhirat...
amanah ALLAH niii......

oklaa..nak sesiap balik neh...boring2 kat opis leh plak aku wat entri pasal Syahmi...muahahhahaha.



wajah my#nyawa....



okbabai~~~~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...