Friday, June 10, 2011

my lil 30 weeks...

alhamdulillah......proses kehamilan berlaku dengan cepat...my little baby suda pun menjangkau 30 minggu....let's share the progress

minggu ke-30

" puan perlu banyak berehat..jika puan bekerja,pastikan puan mendapat rehat yang cukup pada siang hari.pada waktu malamnya pula,pastikan puan tidur awal dan dapat tidur dengan selesa..tips tidur: angkat sedikit kaki dan letakkan beberapa biji bantal di bawahnya..jadi minggu minggu terakhir ini kita secara rumusnya perlukan rehat yang cukup dan selesa..."


wahh...patotla kaki cepat sakit lately biler berjalan.....klu takde orang pimpin memang tertinggal la aku...klu nak berjalan lelama kene ada incik asben la jawabnyer.....klu jalan yg sikit2 nih...aku leh handle lagi.....

bercakap mengenai kaki bengkak......last week aku ada checkup.....now checkup dah bertukar 2minggu sekali...daripada sebulan sekali.....pertukaran jadual ini berlaku kerana....aku sudah menjangau 7 bulan....ini adalah trimester yg terakhir bagi ibu mengandung....checkup ni adalah utk mengesan sebarang simptom simptom yg ada pada ibu mengandung menjelang proses kelahiran...

strectmarks aku semakin bnyak....inciik asben pun terkejut nengok strecthmark aku neh....tpi nurse bgtau....ini normal...kerana baby nak membesar dan kulit awak nipis.....tu yg nmpk ketara kesan strectmark tu kat perut.....

selain itu jugak....peningkatan berat badan juga mulai berkurangan.....dahulu biler checkup...naek 2-3 kilo sebulan....now checkup....dalam 2 minggu naek 500gram jer...nurse cakap ok ....jgn naek ketara sgt....nti baby besar.....

hopefully nak menjelang 8 bulan lagi 2 minggu neh harap2 baby below 2kg la beratnya.....lagipun skrg baby kerap mengeras......

time checkup aritu nurse ajar bagaimana nak kesan waktu nak bersalin....ada 3 simptom besar...

a) air ketuban pecah dgn bnyknya.....
b) kontraksi semakin kuat dan kerap...
c) kuar lelendir yg menyerupai color hijau atau kuning..-ini tandanya baby dah mula berak kat dlm perut....

so simptom2 ni kene alert.....salah satu simpton yg ada di atas tu dah rasa jer....cepat2 la ke hospital......tak payah nak tunggu 3 3 simptom ni baru nak ke hospital...jawabnyer terberanak sendiri la yer.....

aku pun dah berpesan pada asben aku....kekerapan utk pulang ke kl diharuskan.....then jadual pada ujung bulan 7 haruslah difreekan kerana ujung bulan 7 tu aku dah ckup bulan...cuak n excited seme ada....tak sabar nak tgk anak sendiri pun membuak2.....haih...lupekan la sakit nak beranak tuh yer mira.....igt yg indah2 jer.....huhu..itu motivasi aku......


oh yer...last week aku pulang ke jb...ada kenduri doa selamat utk aku n baby......maklumlah....org2 tua berpesaan......anak sulung kene wat kenduri doa selamat.....then majlis buat kat jb....

masa tu pun aku dah 7 bulan 2 minggu.....takper...janji dah cecah 7 bulan.....jgn kurang dari 7 bulan sudey....

selain itu juga,aku nak share yg aku dah dpt keje kat jb...YES in JB....rezeki anak....inshallah mula keje lepas pantang....so now kat opis lama neh...aku tgh uruskan pertukaran nama bagi menda2 yg atas nama aku.....mcm bil astro....bil tender...n syer company...tu seme atas nama aku...aku nak clearkan before aku pindah....bahaya wor tinggalkan nama tanpa tukar....tak pasal2 nanti ada problems.....aku jugak yg kene......

hurmm.....lately busy sikit nak menghapdet blog....takper...nti kita jumpa next entri....daaaaaaa



luv 3 of us...





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...