Tuesday, November 20, 2012

Syahmi : 2nd day admitted..

Cont dari entri pertama 1st day Syahmi warded...

Bila tang malam 1st day kene admitted tuh...aku tak keruan dibuatnya...mata mengantok...tapi nak tido tak selesa la pulak...yelahh..ada sebuah kerusi je utk seorang penjaga...mcm mana la aku nak tido kat kerusi tuh...sakit pinggang wehh...
nak tido sekatil dgn syahmi aku tak yakin...yelahh..baby coat je pon...tapi aku tgk..ada je mak mak yg tido saing anak dorang dalam tuh...tapi kaki berlipat laa...huhuhu...
Bila masuk ward kanak kanak ni...doktor pelatih memang ramai...kejap kejap dok periksa..tanya itu ini....
memula aku rimas laa....lelama kene faham skop keje dorang..dan aku faham di situ...
so aku pon bagi la kerjasama bila doktor dok tanya itu ini..
lagi satu menda yg kene ambil tahu....
masa anak masuk ward nih...tiap kali tukar pampers...kencing atau berak...korang kene timbang berat dia okeh..sbb dorang nak tau progress...sbb klu ceri beri lagi la dorang nak sample najis tuh..
so tak leh buang terusssss...kene simpan...huhuu...tapi nasib baek kes Syahmi ni aku just kene timbang jer najis kecik n besar dia...
malam tu ward agak selesa...tak ramai...tapi keadaan bertukar bila tengah malam n awal pagi...
sbb masa tu mula ada yg admitted....biaselaa budak budak....
sakit demam klu g emergency dorang akan tahan..
tapi yg kesian nyer bila baby la aku tgk...
yg baru lepas pantang dah kene batok ..batok jenis yg kene masuk oksigen punya...
hadoii...sedeyyy tgkkk...sayu okeh .......

ok berbalik kepada kes Syahmi...rutin aku kene tuam dia sebnyak boleh...utk kurangkan panas
sbb majoriti bebudak kat situ tak berbaju...
sbb mak bapak yg dok menjaga tuh keje nyer dok menuam jerr....
bebudak biaselaa...merengek sana sini...tak suka di tuamm...
mcm syahmi ni memang mintak maaf la nak letak coolfever tuh....memang di amek n campaknya....
so aku gunakan kain je laa...letak kat ketiak ...leher ...badan...dan dahi dia....
masa ni aku memang kene kuat semangat..bila tgk dia terlantar kat katil......
sambil tgk dia tido sesekali menitik air mata ni sedey tgk anak sakit.....
hai laaa...perasaan mak mak betul kan aku neh....
dah incik asben takde....keluarga sendiri jauh plakk....walawehhh...emosi kene kuat disitu...

1st day berlalu begitu jer...dgn panas Syahmi turun naek...dan aku tido tido ayam di kerusi..huhu..

11-11-12 ( Ahad) 2nd day...

OK, Hari ahad tu doktor check itu ini dan bgtau yg Syahmi ada sedikit lung infection..
normal katanya bagi baby bila demam...ok...aku fine di situ..
tapi bila dia cakap punca utama tak dapat d kesan lagi..sbb ikot  ujian darah..ada virus infection..
cuma tak tahu dari mana...so dorang akan continue kasi syahmi ubt demam sahaja...
tak berani nak kasi ubat lain lagi..
well...aku ikot je la kata doktor...kasi je la dia minum ubt tuh....
tapi ikot graft suhu syahmi memang tak cantik...sbb bila tgh mlm n pagi jer....
suhu dia spiking....so dorang agak risau disitu.....
bila dah masuk 2 hari demam syahmi tak okeh....dorang pon nak amek darah sekali lagi...
well part amek darah ni memang mak bapak tak leh  masuk...
sbb dorang tahu perasaan mak bapak ni cemana bila anak dorang kene cucuk...
bila dah amek darah...baru dorang panggil masuk amek si Syahmi tuh...
result akan diberitahu kelak...
petang tuh visitor Syahmi cuma la nenek dia....which is MIL aku la...
aku dah inform seme family aku kat KL...plus aku ada add dlm FB aku pic syahmi admitted..
so pada yg tgk tu seme wish aku be strong....n doakan kesihatan syahmi kembali pulih..
aku sgt terharu disitu...Allah je la balas doa doa korang tuh seme k....
lebih kurang nak maghrib...ayah syahmi pon sampai....
dia bertolak dari KL dlm tghhhari....so ptg la baru sampai JB....
sampai2 je trus pelok n dokong anak dia....rindu letewww..seminggu tak jmpa...
jumpa jumpa jer anak masuk spital...
dan aku nmpk sedikit  muka terkilan/ralat  dia bila  tgk anak masuk spital tanpa dia ada di JB ...
dgn tangan syahmi ada branula tuh..sedeh ckit la...
takper la ayah....mama ni kan super mama....mama leh handle sendiri...
ecehhh...kununnn...padahal mata berkaca kaca bila tgk ayah pelok anak...huhuhu...

So incik asben lepak kat hospital tu almost kul 8 lebey...so aku pon suh dia balik...
sbb nmpk dia lepakkk sgtt...letih....so mlm tuh aku dah sms siap2 head aku bgtau yg aku tak keje ari isnin nanti sbb anak warded kat HSA...
so result darah syahmi akan diketahui esoknya..
so berkampong la lagi di hospital.....
dan klu korang nak taw...ari ke2 ni aku dah tak tdo kat kusi dah..
aku panjat katil syahmi n tdo skali dgn dia...sdapp wooorr dapat baring kat tilam...
tak pedulik apa dahh....org lain okeh je tdo dgn anak dia skali dlm katil tuh...
walaupun kaki kene bengkok pon bengkok laaa....
janji dpt lelap kan mata walaupun sekejap...
sambil tuh tuam tetap tuam...biaselaaa..tidur tidur ayam....at least badan dapat baring...huhu..

okla..cont next entri utk hari ke3 berada di spital............


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...